فیلم | چگونه چشم خود را مجرای ذکر الهی کنیم
کد خبر: 3897773
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
در محضر رمضان / 17

فیلم | چگونه چشم خود را مجرای ذکر الهی کنیم

آیت‌الله تحریری ضمن تأکید بر اینکه انسان باید چشم، گوش و زبان خود را مجرای ذکر الهی قرار دهد، به چند مورد از عبادات چشم از جمله نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر و مؤمنان و نگاه به قرآن اشاره کرد.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان است، پرداخت. در ادامه بخش هفدهم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

«وَ أحفَظُوا ألسِنَتَکُم و غَضّوا عَمّا لا یَحِلّ النَّظرُ إلیه أبصارَکُم و عمّا لا یَحلّ الإستِماعُ إلیه أسماعَکُم»

مورد سوم که موجب می‌شود مراتب بالای روزه‌داری نصیب انسان نشود و رسول گرامی اسلام(ص) به آن تذکر داده‌اند «گوش» است. انسان از طریق چشم، زبان و گوش معلوماتش را منتقل می‌کند و معلوماتی را کسب می‌کند. به هر حال انسان باید این سه عضو را مجرای ذکر الهی قرار دهد.

مثلاً با چشم سعی کند قرآن بخواند که خب عبادت است یا به قرآن نگاه کند. همچنین نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر داشته باشد که عبادت است. نگاه به حاکم عادل، مثل تصویر مقام معظم رهبری، عبادت است. نگاه توأم با محبت به مؤمنین عبادت است.

در این ماه این کارهای خوب در دست و پای ما ریخته است. فقط باید توجه کنیم. این ماه ماه مناسبی است که اولیای دین این توجه را به ما می‌دهند تا از لحظه لحظه‌اش استفاده کنیم  و قدر آن را بدانیم؛ چراکه نردبان ترقی ما می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha